تریامسینولون

تریامسینولون استروئیدی است که مانع انتشار موادی در بدن می شود که باعث التهاب می شوند.

تریامسینولون  در شرایط مختلفی مانند اختلالات آلرژیک ، آرتروز ، نقرس ، بیماری های خونی ، مشکلات تنفسی ، برخی سرطان ها ، بیماری های چشمی ، اختلالات روده ، کلاژن و بیماری های پوستی استفاده می شود. در مورد خطرات و فواید تریامسینولون با پزشک خود صحبت کنید ، به خصوص اگر قرار باشد در نزدیکی ستون فقرات (اپیدورال) تزریق شود.

تریامسینولون به عنوان یک هورمون کورتیکواستروئید (گلوکوکورتیکوئید) شناخته می شود. با کاهش پاسخ ایمنی بدن به این بیماری های فوق الذکر کار می کند و علائمی مانند تورم را کاهش می دهد.

در صورت ابتلا به عفونت قارچی ، یا بیماری به نام پورپورا ترومبوسیتوپنیک ایدیوپاتیک (ITP) نمیتوانید تریامسینولون را دریافت کنید.

نحوه استفاده از تریامسینولون

بسته به محصول، این دارو ممکن است با تزریق در مکان های مختلفی از جمله عضله (به طور عضلانی) ، ضایعه پوستی (به صورت داخل جمجمه) یا مفصل (داخل مفصلی) تجویز شود. تزریقات معمولاً توسط یک متخصص حرفه ای مراقبت های بهداشتی انجام می شود.

محل تزریق ، برنامه ، دوز و طول مدت درمان بستگی به شرایط پزشکی شما و پاسخ به درمان دارد. این دارو را به داخل ورید (داخل وریدی) یا به ستون فقرات (به صورت اپیدورال) تزریق نکنید. این دارو برای تزریق در اطراف / داخل چشم یا قسمت خاصی از بینی به دلیل خطر نابینایی یا آسیب دیدگی چشم توصیه نمی شود. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

برای استفاده از این دارو دقیقاً مطابق دستور پزشک عمل  کنید تا بیشترین منفعت را از آن ببرید. دوز خود را تغییر ندهید و از این دارو برای مدت طولانی تر از مقدار تجویز شده استفاده نکنید. اگر در مورد درمان خود سؤال دارید ، از پزشک یا داروساز خود سؤال کنید.

قبل از استفاده از این دارو ، دست ها را با صابون و آب بشویید. قبل از استفاده ، این محصول را به صورت بصری بررسی کنید تا تغییر رنگ یا مورد در آن مشاهده نشود. در صورت هر گونه تغییری، از دارو استفاده نکنید.

قبل از تزریق هر دوز به صورت عضلانی ، محل تزریق را با مالیدن الکل تمیز کنید. برای جلوگیری از ایجاد احساس ناراحتی، تغییر محل تزریق بسیار مهم است. برای کاهش علائمی مانند ضعف ، کاهش وزن ، حالت تهوع و خستگی شدید ممکن است دوز شما به تدریج کاهش یابد.

قبل از استفاده شیشه دارو را تکان دهید تا به طور مساوی پراکنده شود. دوز تجویز شده را بلافاصله پس از خارج كردن آن در داخل سرنگ تزریق كنید، تا از ماندن دارو در سرنگ جلوگیری كنید.

اگر مدت طولانی است که از این دارو استفاده می کنید ، بدون تأیید پزشک به طور ناگهانی آن را متوقف نکنید. ممکن است با ناگهان قطع شدن این دارو برخی شرایط بدتر شود.

این دارو ممکن است برای درمان شرایطی مانند آرتروز و بورسیت به مفصل تزریق شود. اگر تزریق به مفصل را دریافت کرده اید ، مراقب باشید که چه میزان فشار روی آن مفصل قرار می دهید. از پزشک خود بپرسید که در زمان بهبودی ، مفصل را چقدر می توانید حرکت دهید.

قبل از مصرف این دارو

اگر به آن حساسیت دارید نباید با تریامسینولون درمان شود.

اگر عفونت قارچی یا بیماری به نام پورپورا ترومبوسیتوپنیک ایدیوپاتیک (ITP) داشته باشید ، ممکن است نتوانید تزریق تریامسینولون را دریافت کنید.

اگر تا به حال به این موارد مبتلا شده ایدد به پزشک خود بگویید:

یک عفونت فعال یا مزمن ، از جمله سل،پورپورا ترومبوسیتوپنی ایدیوپاتیک (ITP)؛فشار خون بالا ، مشکلات قلبی؛آب مروارید ، گلوکوم یا عفونت تبخال چشم ها.عفونت انگل که باعث اسهال می شود، اختلال در عضله عصبی مانند میاستنی گراویس،زخم معده ، دیورتیکولیت ، کولیت اولسراتیو.کولوستومی یا ایلئوستومی یا عمل جراحی معده.تراکم مواد معدنی استخوان کم؛ یا مشکل درغده تیروئید یا آدرنال.

تریامسینولون می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف و سرکوب کند  و شما ممکن است راحت تر به عفونت مبتلا شوید. اگر دچار کبودی یا خونریزی غیر معمول یا علائم عفونت (تب ، ضعف ، علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا ، زخم های پوستی ، اسهال ، بیماری مکرر یا عود کننده) هستید با پزشک خود تماس بگیرید.

استفاده طولانی مدت از استروئیدها می تواند اثرات مضر روی چشم ایجاد کند. اگر بیش از 6 هفته تزریق تریامسینولون دریافت کنید ، پزشک ممکن است بخواهد که شما معاینات منظم چشم داشته باشید.

پزشک ممکن است به شما دستور دهد در هنگام تزریق تریامسینولون ، نمک خود را محدود کنید. همچنین ممکن است نیاز به مصرف مکمل های پتاسیم داشته باشید. تمام دستورالعمل ها را دنبال کنید

این دارو می تواند بر نتایج آزمایش های پزشکی خاص تأثیر بگذارد. به پزشک معالج خود بگویید که از تریامسینولون استفاده می کنید.

در صورت اووردوز چه اتفاقی می افتد؟

از آنجا که تریامسینولون توسط یک متخصص بهداشت و درمان در یک مرکز پزشکی داده می شود ، مصرف بیش از حد دوز بعید است.

استفاده بیش از حد از تریامسینولون باعث ایجاد مشکلات جدی نخواهد شد. اما استفاده طولانی مدت از دوزهای زیاد می تواند منجر به نازک شدن پوست ، کبودی آسان ، تغییر در چربی بدن (به خصوص در صورت ، گردن ، کمر و کمر) ، افزایش آکنه یا موهای صورت ، مشکلات قاعدگی ، ناتوانی جنسی یا از دست دادن میل در رابطه جنسی شود.

در هنگام تزریق تریامسینولون از چه مواردی باید خودداری کرد؟

پس از تزریق تریامسینولون به مفصل ، از استفاده بیش از حد آن مفصل از طریق فعالیت شدید یا ورزش های پر فشار خودداری کنید. ممکن است باعث آسیب به مفصل شوید.

از نزدیکی افرادی که مریض هستند یا عفونت دارند خودداری کنید. اگر در معرض ابتلا به آبله مرغان یا سرخک هستید ، با پزشکتان تماس بگیرید. این شرایط در افرادی که از تریامسینولون استفاده می کنند می تواند جدی یا حتی کشنده باشد.

هنگام استفاده از تریامسینولون ، واکسن “زنده” یا واکسن توکسوئیدی دریافت نکنید ، امکان ایجاد عفونت جدی افزای می یاید. واکسنهای زنده شامل واکسن سرخک ، اوریون ، سرخچه (MMR) ، فلج اطفال ، روتاویروس ، حصبه ، تب زرد ، واریسلا (آبله مرغان) ، زوستر (زونا) و واکسن آنفولانزای بینی (آنفلوانزا) است. واکسن های توکسوئیدی شامل توکسوئید دیفتری- کزاز (DT یا Td) است.

دیدگاه ها