دلایل پنهان ریزش مو

یکی از چالش برانگیز ترین چیزها درباره ریزش مو این است که بفهمیم چرا این اتفاق می افتد. دراین باره لیستی از عوامل مانند ژنتیک تا مصرف داروهای خاص و سبک زندگی وجود دارد. در حالیکه تشخیص علت اصلی ریزش مو شاید سخت باشد، اما احتمالاتی وجود دارد که به شما در تشخیص آن کمک می کند.

وراثت

بسیاری از ما شاید پدران و مادرانمان را مقصر بدانیم،  به گفته استاد پوست شناسی دانشگاه کالیفرنیا، وراثت رایج ترین علت ریزش مو است. این ژن می تواند هم از پدر و هم از سمت مادری به ارث برسد. گرچه اگر هردو والدین شما دچار ریزش مو شده اند امکان اینکه شما هم به این مشکل دچار شوید وجود دارد. ریزش موی ارثی حدود 30 میلیون زن در آمریکا را دچار کرده است. زنانی که چنین رد پایی از گذشته دارند، ممکن است نازک شدن خط مو، موهای پشت  و همچنین ریزش موهای بخشی از پوست سر را تجربه کنند. این اتفاق آرام آرام و بعد از 20 سالگی رخ می دهد.

از کجا مطمئن شویم؟

آزمایش پوست سر نشان می دهد که آیا فولیکول های مو با فولیکول های کوچکتر جایگزین شده اند یا خیر. این نشانه بزرگی از ریزش مو به علت وراثت است.

ریزش بیش از حد مو

تلوژن افلوویوم نوع رایجی از ریزش مو است که به آن ریزش بیش از حد گفته می شود( ریزش حدود 50 تا 100 مو در یک روز).

این نوع ریزش زمانی اتفاق می افتاد که دچار استرس می شوید.

دلایل احتمالی به شرح زیر است:

بیهوشی عمومی

تغییر در مصرف دارو

زایمان

تب بالا

آنفلوآنزا

کمخونی شدید

استرس روانی بالا

زنانی که دچار تلوژن افلوویوم هستند معمولا بعد از شش هفته تا سه ماه بعد از اتفاق استرس زا، شروع به ریزش مو می کنند. در بدترین حالت ممکن است ، مشت مو ریزش مشاهده کنید .

رژیم غذایی نیز نقش اساسی دارد. کمبود پروتئین و آهن می تواند منجر به تلوژن افلوویوم شود. همچنین کاهش وزن زیاد نیز تاثیگذار است.

هیچ آزمایشی برای تلوژن افلوویوم وجود ندارد، اما متخصص پوست می تواند درباره وقایع اخیر زندگیتان از شما سوال کند و علت ریزش مویتان را ریشه یابی کند.

چه می توان کرد؟

در برخی از موارد مثل بارداری یا عمل های جراحی سنگین، زمان بهترین درمان است. اگر مصرف دارو علت ریزش مو است با دکتر خود درباره کم کردن دز آن یا تغییر داروها صحبت کنید. اگر مرتبط با استرس است، تنش هایتان را کاهش دهید.  و اگر رژیم درستی ندارد، درستش کنید.

اگر ریشه افیلوویوم شناسایی شود، مو دوباره در حدود شش ماه رشد می کند.

مشکلات تیروئید

مشکلات غده تیروئید نیز می تواند منجر به ریزش مو شود.

کم کاری تیروئید- میزان بسیار پایین هورمون- می تواند باعث بروز علائمی مانند شکننده شدن ناخن، مو و پوست شود. بیش فعالی غده تیروئید- میزان بسیار بالای هورمون- نیز باعث ریزش مو می شود.

آزمایش های خود می توانند نشان دهند که آیا شما مشکلی در تیروئید دارید یا خیر. داروی هورمون تیروئید شاید بتواند سطح هورمون شما را به سطح نرمال برساند و جلو ریزش مو را بگیرد. پزشکتان هر شش هفته بررسی می کند که آیا نیاز به تغییر دز دارو دارید یا خیر.

مشکلات زیرساختی پوست سر

ریزش مو می تواند به خاطر قارچ ، پسوریازیس یا شوره سر اتفاق بیافتد.

رایج ترین عفونت قارچی، کرم حلقه ای است. همان قارچی که در پای ورزشکاران ایجاد می شود. به داروی ضد قارچ نیاز دارد که از طریق دهان مصرف می شود

درماتیت سبورئیک باعث می شود تا پوست سر شما ریخته شود و در نتیجه نقاط  روغنی و زرد در مو ایجاد می شود.

درماتیت سبورئیک نوعی التهاب پوست است که اغلب  به صورت مزمن و عود کننده بروز می‌کند و  در نوزادان و بالغین مشاهده می‌شود؛ درماتیت سبورئیک اغلب با پوست قرمز، خارش دار و پوسته ریزی بروز می‌کند، در مناطقی از پوست که غدد سباسه بیشتر و چرب‌تری دارند، درگیری بیشتر است.؛ در مطالعاتی که روی سایر درماتیت‌ها مانند درماتیت آتوپیک انجام شده، مشخص شده است که این بیماری با سطح ویتامین D ارتباط دارد، به گونه‌ای که این بیماران دارای سطح پایین‌تری از ویتامین D هستند

درمان این بیماری شامپوهای ضد شوره، پاک کننده های ضد قارچ  یا کرم استروئید هستند.

پسوریازیس یک مشکل خود ایمنی است ، که تکه های سفید زخیم روی سرش ایجاد میکند و اگر کنده شود، باعث خونریزی می شود. درمان این مشکل، کرم های استروئید، اسید سالیسیلیک، قطران زغال سنگ، داروهای ضد التهاب و بیولوژیک هایی است که سیستم ایمنی را سرکوب می کند.

در ضورت داشتن مشکلاتی که در بالا ذکر شد، به دکتر خود مراجعه کنید.

بیماری پوستی

آلوپسی آره آتا یا طاسی منطقه ای یک بیماری  پوستی خودایمنی است که باعث ریزش مو در کف سر می شود. حدود 6.5 میلیون آمریکایی دچار این بیماری هستند، معمولا با منطقی کوچکی از پوست سر شروع می شود و ممکن است به ریزش کل مو منجر شود.

مو می تواند در هر زمانی رشد کند یا دوباره ریزش داشته باشد: تاثیر آوپسی آره آتا روی افراد مختلف است. علت اصلی آن هنوز مشخص نیست. میرمیرانی استاد علوم ژنتیک می گوید ژنتیک وقتی دچار بیماری می شوید یا زندگی پراسترسی دارید اکتیو می شو.د

درمان این بیماری معمولا شامل کورتون یا داروهایی میشود که پوست سر را تحریک میکند تا مو مجددا شروع به رشد کند. روش های درمانی دیگر مثل فیناستراید، فوتوشیمی درمانی یا لیزر نیز رایج هستند.

دیدگاه ها